Yemen: Suudi Arabistan ve İran’ın Güreş Minderi

3518

Havada bulut yok, bu ne dumandır? / Mahlede ölü yok, bu ne figandır? /Şu Yemen elleri ne yamandır.

Ah o yemendir gülü çimendir. / Giden gelmiyor acep nedendir?

Yemen son durum haritası.

İşte Osmanlı’ya türküler yazdıran, pahalıya mal olan ve tarihte “Ebabil Kuşlar” efsanesinin geçtiği yer olan Yemen (570 veya 571’de Yemen Valisi Ebrehe’nin filleri ile Kabe’yi yıkmak için Mekke’ye saldırması ve bu orduyu yok eden ebabil kuşların efsanesi) . O Yemen’de şimdilerde bir iç savaş var.

Yemen, Arap Baharı olaylarında Tunus ve Mısır’dan sonra liderini deviren üçüncü ülke oldu.  Arap Baharı olayları başladığında Yemen’de yönetimde  Cumhurbaşkanı Ali Abdullah Salih vardı. Halk ayaklanmasıyla Ali Abdullah Salih, 2011’de yetkilerini yardımcısı Abdurrabbu Mansur Hadi’ye bırakarak yönetimden çekildi.

Yemen son durum haritası (10 Ocak 2017) – AA

2011’de iktidara gelen Abdurabbu Mansur Hadi ile Husiler, Yemen’in yönetimi konusunda ihtilafa düştüler. Abdurrabu Mansur Hadi 6 bölgeli (Yemen 6 bölgeye ayrılacak ve demokratik bir yönetim olacak) Yemen önerisini sundu.  Yönetimde daha çok söz sahibi olmak isteyen Husiler 2 bölgeli yapıyı savundular (kuzey ve güney).

Eylül 2014 yılına kadar (sözde baharı getirecek olan devrim)  Arap Baharı Devrimi, Yemen’de başarıya ulaşmıştı.  2014 Eylül’ünde Yemen’de Husi Darbesi ile çatışmalar başladı ve 2015 yılı Ocak ayında başkent Sana’da hükümet ve cumhurbaşkanı istifa etti, bu bir karşı devrimdi.  2011’de iktidardan alınan Ali Abdullah Salih 2015’te başkent Sana’da tekrar  söz sahibi oldu ve Abdurrabbu Mansur Hadi Suudi Arabistan’a kaçtı.

Şimdilerde Yemen ikiye bölünmüş vaziyette bir tarafta Husilerle birlikte hareket eden Ali Abdullah Salih (başkent Sana), diğer tarafta Suudi Arabistan destekli Abdurrabbu Mansur Hadi ( başkent Aden şehri).

Savaşın kaybeden tarafı; Yemenliler, kazanan taraf; Yemenlilerin birbirlerini öldürmek için kullandığı silahlar

Kim Bu Husiler?

Şii Mezhebinin Zeydi kolundan olan Husiler (El- Husiyyun “Allah’ın Yardımcıları”)adını kurucusu Hüseyin Bedreddin el Husi’den almıştır. Yemen’in kuzeyinde etkililer.  Husiler silahlı mücadeleye 2004 yılında başladı. 2004 yılında şimdiki müttefikleri olan Ali Abdullah Salih’e karşı gelerek Yemenlilerin isteklerine tabi oldular. Kurucuları Hüseyin Bedreddin el Husi 2005 yılında Yemen Ordusu tarafından öldürüldükten sonra babası Bedreddin Husi  lider oldu. 2006 yılında ise Abdulmelik el Husi liderliğe geçti.  Husilerin en etkili olduğu yer Suudi Arabistan sınırında olan Sada şehridir. Yaklaşık 25 milyon nüfusa sahip olan Yemen 12 şehirden oluşuyor ve şimdilerde 7 şehir (Sada, Sana, Amran, Hajjah, İb, Dhamar, Al-Hudaida)  Husiler ve müttefiki Ali Abdullah Salih’in elinde.

Suudi Arabistan ve İran’ın Konumu

İran’ın Körfezi Kuşatma Hareketi

Arap Baharı’nın arka plana ittiği İran, 11 Eylül sonunda Afganistan ve Irak işgal edilince bölgede daha da güçlendi. Şiilik kavramını kendi milliyetçi çıkarları için kullanan İran, Yemen’de Husilerin hem fikirsel hem lojistik olarak destekçisi durumunda (Suriye’de Aleviler, Lübnan’da Hizbullah, Irak’ta ise Şiiler üzerinde etkili).  İran’ın Irak, Suriye ve Lübnan’dan sonra Yemen’de söz sahibi olma gayreti, Körfezi Kuşatma yolundaki en önemli noktalardan bir tanesi. İran ve Husilerin ilişkisi noktasının başlangıcını tespit etmek zor olsa da, Hüseyin Bedreddin el Husi’nin 1994’te İran’a gitmesi yeni dönemin başlangıcı sayılabilir.

Suudi Arabistan’ın Dönüşümü

Husileri terör örgütü olarak kabul eden Suudi Arabistan, Arap Baharı ile yönetime geçen Abdurrabbu Mansur Hadi’nin en büyük destekçisi konumunda.  Ortadoğu’da en büyük rakibi olan İran’ın desteklediği Husilere karşı, 2015’te “Kararlılık Fırtınası” (Kararlılık Fırtınası’na katılım sağlayan ülkeler başta Suudi Arabistan olmak üzere; Bahreyn, Katar, Kuveyt, Birleşik Arap Emirlikleri. Bu körfez ülkelerin yanı sıra Fas (Marocco), Sudan, Ürdün ve Mısır) başlattı. Riyad yönetiminin bu dönüşümü, Bağdat’ın düşüşünden sonra bölgede aktif olma yönündeki en önemli adım. Karadan tek komşusu olan Yemen’deki iç savaşa dahil olan Suudi Arabistan, Yemen Ordusu ile birlikte çok önemli bir yere sahip olan Bab’ül Mendep Boğazını (günde yaklaşık 4 milyon varil petrolün geçtiği boğaz) Husilerden tekrar aldı.

Yemen’de son durum şimdilik bu. Tahran ve Riyad yönetimi bölgede kimin sesi daha çok çıkacak diye birbirleriyle çekişirken, etnik ve mezhep ayrımları bölgenin yıkımını hızlandırmaktadır. Ortak bir çözüm şuanda görülmüyor ve her iki tarafta elindeki silahı bırakmıyor. Bölgenin güçlü Sünni devleti olan Suudi Arabistan ve Şii olan İran’ın çekişmeleri, Suriye ve Irak’ta olduğu gibi Yemen’de de bir kimlik katliamına sebep olmaktadır.

Nemr Bakır en-Nemr

Suudi Arabistan 2 Ocak 2016’da terör suçundan dolayı 47 kişiyi idam etti. Bunlardan bir tanesi İran’ın idam edilirse “Suudi Arabistan bedel öder” dediği, Şii Ayetullah Nemr Bakır en-Nemr idi. Şii din adamı Ayetullah Nemr Bakır en-Nemr’in idamından sonra İran’da Suudi Arabistan konsolosluğu bir grup protestocu tarafından ateşe verildi.

Murat Kaya*


*StratejikOrtak.com misafir yazar.

E-BÜLTENE ABONE OLUN

Stratejik Ortak yazarlarının makalesi ve haritalar ücretsiz e-postanıza gelsin.

Abone oldunuz, teşekkürler.

Bir şeyler yanlış oldu. Lütfen daha sonra tekrar deneyin.

Yazarlık Başvurusu

8 YORUMLAR

  1. Bilgi yanlışı var. El Husiyyun Allah’ın yardımcıları demek değil. Ensar Allah diyorlar kendilerine. O Allah’ın yardımcıları demek

  2. İslam alemi sapık emperyalist pers imparatorluğu peşinde koşan irana engel olmalı. Ayrıca el kaide hakikaten islam için savaşıyorsa Yemenin meşru hükümetine destek vermeli.

    • Filistinli mücahitlerin kullandığı füzeler İran malı. Nasıl bir sapıklık olabilir bu? Türkiyeli bir Şii olarak İran safında savaşmaya hazırım.

      • suriyeli müslümanları katleden de iran füzeleri, iran milisleri, eğer iran olmasaydı sapık zalim kafir esed çoktan devrilmişti. Ayrıca iran filistine füze müze vermiş değil. attıkları füzeler kendi yaptıkları etkisi çok zayıf füzeler. İran eğer hakikaten islam devleti olsaydı o kadar tehdit ettiği israile irandan saddamın yaptığı gibi en azından bir kaç füze atabilirdi. Ayrıca madem şii sin tekfirciliğin kralını şiiler yapmıyorlar mı? Sahabeleri kafirlikle suçlamıyorlar mı? Kur-an’ dan ayetler çıkarıldı demiyorlar mı?

        • O kendi inancımıza girer.Bireylerin dini yorumlayışı kimseyi alakadar etmez. Esad’ın da müslüman dediğin muhaliflere çiçek dağıtmasını bekleyemeyiz. Elbette varil bombası atacak

      • Onlarca şii mezhebine ait eserleden şii’lerin temel inançları;

        1. Hz. Peygamberin (sav) vefatından sonra üç kişi hariç herkes İslam’ı reddetti: Mikdad, Ebu Zer ve Selman-ı Farisi! (Kur’an-ı Mecid, Makbul HüseyinDehlevi, Sayfa 134)

        2. Tüm imamlar makam ve mertebe olarak Hz. Muhammed (sav)’e denktirler.(Usûl-u Kâfi, Cilt 1, Sayfa: 270)

        3. Gerçek Kur’an-ı Kerim’de 17.000 ayet vardır! (el Şafi, Cilt 2, Sayfa 616)

        4. Sahabey-i Kirâm (ra) Hz. Ali’nin (ra) ilahi hakkını (vilayet) inkarederek kafir olmuşlardır. İlk üç halife ve diğer Sahabeler vilayeti kabuletmeyerek kafir olmuşlardır.
        (irananaliz:Bu sapkın düşünce SelahaddinÖzgündüz’ün başını çektiği Zeynebiye dahil diğer Türkiye’deki Şii-Caferilerintıpkı diğer mezhepdaşları gibi en temel inanç esaslarından bir tanesidir. Entemel başvuru kitapları olan Usûl-u Kâfi adlı eser internet taraması ileTürkçesine ulaşılabilecek içinde binlerce sapkın, uydurma, bidat ve çirkinithamlar ve hakeret içeren bilgiler yer almaktadır. Bunlara ait sitelerdekidini içerikli makalelerin herhangi birisine veya Caferiyol adlı dergilerinebakıldığında referans verdikleri kitapların en başında usûl kitaplarının baştacı olan el Kafi gelmektedir. İşte bu bidat fırkasının düşüncesi yine aynıkitabın 420. Sayfasında yer almaktadır. Farklı basımlarda doğal olarak sayfasayıları değişiklik arz edebilir.)

        5. Allah ile Ali arasında farklılık. (Cila’ul-Uyûn, Cilt 2, Sayfa 66)

        6. Bizler Allah’ın nazarında kullarının gözleriyiz ve tüm insanlık için nihai otoriteyiz. (Usûl-u Kâfi, Cilt 1, Sayfa 145)

        7. Kur’an-ı Kerim’in tam bilgisine İmamlar hariç kimse sahip değildir. (Usûl-uKâfi, 1, Sayfa 228)

        8. “Bidat”; Allah (cc) haşa yalan söylüyor. (Türkiye’deki Şii Caferiler de dahil tüm Şiilerin en temel eseri olan Usûl-u Kâfi,Cilt 1, Sayfa 148)

        9. Hz. Ebubekir (r.a) öldüğü sırada kelimeyi (şehadet)söyleyemedi! (Israr-ı Muhammed, Sayfa 211)

        10. Kaimimiz (12. İmam) kalktığında, Humira (Hz. Ayşe) mezarından kaldırılacak ve Muhammedin (sav) kızı Fatıma’nın intikamını almak için kırbaçlanarak cezasını çekecek. (el Şafi, Cilt 2, Sayfa 108)
        (irananaliz:Aslında nerdeyse tüm Şiilerin, aliminden avamına kadar Hz. Ayşe(ra)’ye karşı taşıdıkları nefret, kin ve çirkin ithamları gayet iyi biliniyor.Tıpkı İfk hadisesi sırasında olduğu gibi ve günümüzdeki İslam düşmanları veŞarkiyatçı literatürüyle paralel bir zihniyetin izdüşümü Şiilerin bu bakışaçısı)

        11. Ali İlahtır! (Cila’ul-Uyûn, Cilt 2, Sayfa 66)

        12. Allah (cc)’ın (varlığının hücceti) bilinmesinin yolu İmam olmaksızın tesis edilemez. (Usûl-u Kâfi, Cilt 1, Sayfa 177)

        13. Sarhoş Hulafay-i Raşidin için Kur’an’da değişiklik yapılmıştır. (Kur’anTercümesi, Makbul Hüseyin Dehlevi, Sayfa 479)

        14. Şeytan camide Ebu Bekir’e sadakat yemini edenlerin birincisiydi.(Israr-ı Muhammed, Sayfa 30)

        15. Hz. Muhammed (sav)’i hanımları olan Hz. Ayşe (ra) ile Hz. Hafsa (ra)’nın zehirlediği iftirasını atmaları. (Cila’ul-Uyûn, Sayfa 118)

        16. İmamlar İlahtır. (Cila’ul-Uyûn, Cilt 2, Sayfa 85)

        17. İmam ölüm saatini bilir ve ölümü onun kontrolü altındadır! (Şiilerin en muteber kitabı Us’ul el Kâfi, Cilt 1, Sayfa 258)

        18. Pakistan hakiki Kur’an-ı Kerim’de bahsedilmiştir, şimdiki Kur’an anlamsızdır. (Hazar Tümhari Das Hamari, Sayfa 554)

        19. Hz. Ömer (ra)’in kafirliği hakkında şüpheye düşmek küfürdür! (Cila’ul-Uyûn, Sayfa 63)

        20. Abdullah İbni Sebe İmamet’in zorunlu olduğunu savundu ve Hz. Ali(ra)’nin gerçek ilah olduğunu iddia etti. (Envar-ı Nu’maniye, Cilt 2, Sayfa234)

        21. Şiilere göre hiçbir şey İmamlardan gizli kalamaz ve onlar geçmiş, mevcud ve gelecek zamanın tam bir bilgisine sahiptirler. (Usûl-u Kâfi, Cilt 1, Sayfa260)

        22. Kur’an dört kısımda indirilmişken şimdiki Kur’an üç kısımdan oluşmaktadır. (Şia Aur Tahrif-i Kur’an, Sayfa 62)

        23. Hz. Ali (ra)’in ilk halife olduğunu inkar edenler kafirlerdir. (Envar-ıNu’maniye, Cilt 3, Sayfa 264)

        24. Hz. Ayşe (ra) kafir bir kadındı. (Hayat’ul Kulûb, Cilt 2, Sayfa 726)

        25. Bizler halifesi Ebubekir olan ne Allah’ı ne de Peygamberi kabul etmeyiz! (Envâr-ı Nu’maniye, Cilt 2, Sayfa 278)

        26. İmam Peygamberin (as) sahip olduğundan daha fazlasına sahiptir. (Usûl-uKâfi, Cilt 1, Sayfa 388)

        27. Şimdiki Kur’an kısaltılmışken Gerçek Kur’an İmam Mehdi tarafından muhafaza edilmektedir. (Hazaar Tumhari Das Hamari, Sayfa 553)

        28. Ebu Bekir ve Ömer Şeytan’dan daha fazla zorbaydılar. (Hakkul Yakîn,Sayfa 509)

        29. İmam Mehdi (12. İmam) Ayşe’yi (ra) soyarak cezalandıracaktır. (Hayat’ulKulûb, Cilt 2, Sayfa 901)

        30. Farklı bir şehadetin kabul edilmesi (Usûl-i Şeriat fi Akaidul Şiâ, Sayfa423)

        31. İmam’ın hareketlerine ağlamak ve gizli tutmak Cihaddır. (Usûl-u Kâfi,Cilt 2, Sayfa 226)

        32. Şeyheyhn (Hz. Ebubekir ile Hz. Ömer kast ediliyor) Hz Ali (ra)tarafından derlenen Kur’an-ı kabul etmediler! (Faslul-Hitab, Sayfa 44)

        33. Hz. Ebubekir ile Hz. Ömer (ra) cehennemin yedi kapısı arasındadırlar.(Hakkul Yakîn, Sayfa 500)

        34. Hz. Ayşe ve Hz. Hafsa (ra) münafık ve kafir kadınlardı! (Hayat’ul-Kulûb,Cilt 2, Sayfa 900)

        35. Kelime-i Tayyibe’nin değiştirilmesini kabul etmeleri (Şii Mezhebi HakHai, Cilt 2, Sayfa 57)

        36. Şiilerin (yanılmaz) 14 İmamı, kainatın efendileri tüm Peygamberler veMeleklerin kutsiyetine saygısızlık etmektedirler. (Cilâ’ul-Uyûn, Cilt 2, Sayfa29)

        37. Kur’an bir keçi tarafından yendi. (Min Kitabul Burhan Fi Tefsir’ulKur’an, Sayfa 38)

        38. İmam Mehdi, Şeyheyhin (Hz. Ebubekir ile Hz. Ömer Efendilerimiz)mezarlarının kazılarak ölü cesetlerini çıkartacak, onları diriltecek ve cezalandıracaktır. (Hakkul Yakin, Sayfa 371)

        39.“Ayşe bir münafıktı!” (Hayatul Kulûb, Sayfa 867)
        (irananaliz:Şiilerin enbariz Ehli Beyt düşmanlığı, zira bu sakat mantık Hz. Muhammed (sav)’in mübarek eşlerini ailesinden saymayacak, Hz. Fatıma (ra) ve onun soyundan gelenleri EhliBeyt sayacak!)

        40. Hz. Ali’den (ra) yardım dilemek bir şirk olmayıp Hz. Peygamberin(sav)’in yoludur! (Hathi Kay Daant Khanay Kay Aur Dikhanay Kay Aur, Cilt 2,Sayfa 41)

        41. İmam Mehdi tüm Sünni alimleri katledecek. (Hakkul Yakîn, Sayfa 527)
        (irananaliz:Bu sebeple olsa gerek ki Rafizi İran’ın desteklediği ve meşhur Şii merciiyetlerin fetva verdiği Şii terör şebekeleri Irak’ta dünyanın en meşhurları olan yüzlerce Ehli Sünnet alimlerini kaçırdı, işkence etti vekatletti. Halen işbirlikçi Şii Irak Hükümetine, milis örgütlere ait gizli-açık cezaevlerinde ve merkezlerde çok sayıda Sünni alim, imam, hatip, önde gelen ve mazlum Iraklılar tutulmaya devam etmektedir.)

        42. Kur’an-ı Kerim’i başlıca derleyenler tahrif edilmiş, bozulmuş ve kötüye kullanılmış Kur’an-ı Kerim’i aktardılar. (El İhticac, Sayfa 257)

        43. Ebubekir, Ömer, Osman ve Muaviye tıpkı put gibidirler, onlar Allah’ıntüm yaratıklarının en kötüsüdürler. (Hakkul Yakin, Sayfa 519)
        (irananaliz:Türkiye’de 1990’larda her ne kadar ilk üç halifeye cesaret edilmesede sahabe Hz. Muaviye (ra)’ye yönelik İrancı radikal ve çevirilerle yetişen birgüruhun çirkin hareketleri ve saldırıları aslında bilmedikleri, temeldeŞiilerin düşünce dünyasında derin yer edinenen bu tür menfur esaslaradayanmaktadır.)

        44. Aişe (Hz. Peygamberin -sav- eşleri) alenen terbiyesizlik işlemiştir. (Kuran-ı Mecid, Makbul Hüseyin Dehlevi, Sayfa 840)
        (irananaliz:Bu aşağılıkiftira Resulullah – sav- döneminde Yahudiler ve İslam düşmanları tarafındanyapılırken kurulduğu günden bu yana Şiiler nezdinde hiç değişmeden aynımel’unlukla dillendiriliyor oluşu mezkur güruhlarla aynı dünyanın insanlarıolduğunu da gözler önüne sermektedir. Tabi modernist ilahiyatçılar ve köksüzoluşumların da Hz. Ayşe (ra) mevzubahis olduğunda aynı ebter ağacın dallarıoldukları gözlerden kaçmıyor.)

        45. Aliyyun Veliyullah demeksizin kelimey-i tayyibe yanlıştır. (Şia MezhebHak Hai, Sayfa 2) (irananaliz:Yani kelimey-i şehadet getirince veya kelimey-itevhid getirence bir Müslüman oraya buraya uyduruk Şii mezhebinin icbarkıldığı, dinde yeri olmayan şeyleri söyleyecek!)
        46. Ebubekir ve Ömer Şeytan’ın takipçileriydi! (Kur’an-ı Mecid, MakbulHüseyin Dehlevi, Sayfa 674)

        47. Allah (cc) mutlu olduğunda Farsça konuşmaya başlar, kızdığında ise Arapça konuşur! (Tarihul İslam, Sayfa 163)

        48. Kur’an-ı Kerim’de fahşa (kötülük) Ebubekir’i, munkir Ömer’i, baği(isyankar) Osman’ı kast etmektedir. (Kur’an-ı Mecid, Makbul Hüseyin Dehlevi,Sayfa 551)

        Bu kadar delilden sonra birisinin çıkıp şiilerin Müslüman olduğunu söylemesi o kişiyi ancak kafir yapar.

        “Kim kafire kafir demezse kendisi kafir olur“
        İmamı Azam Ebu Hanife (Rah.a)

  3. harita yanlış yemenin yaklaşık %30 u ve birçok kent ve kasaba el kaidenin yemen kolu tarafından kontrol ediliyor haritada sadece husiler ve yemen hkümeti gösterilmiş.

Yorum Yaz

Lütffen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz